- Projecten
- Nieuws
- Media
- Bureau
- Pers
- Particulieren
- Fusion> De Oriënt in Den HaagLees meer...X
-
Fusion
Pleidooi van WAM architecten voor een sierlijke architectuur in een open samenleving
“ FUSION is geen stijl maar een houding; een strategie van de open geest, die geen taboes aanvaardt”, aldus architect Wilfried van Winden. De toenemende diversiteit van culturen en subculturen in de moderne samenleving vraagt om een nieuwe architectonische strategie. FUSION staat voor een inventieve wijze van mengen en verbinden van heden en verleden, van Oost en West, van traditie en vernieuwing, van high en low culture. Hiermee worden nieuwe expressies gemaakt die beantwoorden aan specifieke culturele en locale wensen en gewoonten. Het ornament - de sierlijke architectuur - levert hier wezenlijke bijdrage aan.
Met Fusion wil Wilfried van Winden het huidige architectuurdebat een ander accent geven en zo ruimte creëren voor een geestrijke en vernieuwende architectuur. Het Inntel Hotel te Zaandam, de Essalam Moskee in Rotterdam en het woningbouwproject De Oriënt in Den Haag zijn goede voorbeelden van Fusion uit zijn eigen werk. In het rijkelijk geïllustreerde essay ‘Fusion–Pleidooi voor een sierlijke architectuur in een open samenleving’ staan niet alleen ontwerpen van hemzelf maar ook van andere architecten, vormgevers en kunstenaars. - WAM architecten exposeert in Zaandam
- Essalam Moskee in Rotterdam
- De Oriënt in Den Haag
- Inntel Hotel
- Fusion onderdeel van de tentoonstelling ‘Living’ in museum Louisiana in Denemarken
- Fusion reizende tentoonstelling
- Lezing in Denemarken
- Fusion film
- Publicatie Fusion
27 07 2012
De Oriënt in Den Haag
Het ontwerp van het woningbouwcomplex De Oriënt is een uitstekend voorbeeld van wat Wilfried van Winden Fusion architectuur noemt. Het gebouw bestaat uit ruim zestig eengezinswoningen van drie of vier bouwlagen, zestien appartementen, elf compacte portiekwoningen en commerciële ruimtes. Alle woningen zijn flexibel in te richten. Op de begane grond bevindt zich 650 m2 commerciële ruimte. Opvallend zijn de bijna honderd speciaal ontworpen, vier meter hoge metalen pinakels die op de dakrand van het gebouw zijn geplaatst. Het gebouw krijgt daardoor een kenmerkend silhouet. Ook de sierlijke hekwerken, in combinatie met de koperen koepels en de geglazuurde bakstenen, dragen onmiskenbaar bij aan de oriëntaalse uitstraling.
Het kleurrijke pauwmotief – een typisch Hindoestaans symbool dat staat voor trots – keert op verschillende plaatsen terug, zowel in de gevels van de woningen als in de inrichting van de besloten buitenruimte.
Klik hier voor de bespreking van Bernard Hulsman in NRC
Meer over dit project: klik hier -